Új Széchenyi Terv

Current Style: Szabványos

Pakk adománybolt - charity shop

Viszlát E-cherry, helló Pakk!

Holnap megújult arculattal, sőt új névvel nyitnak ki az eddig jól ismert E-cherry adományboltok. Ha jelszót kellene választani mindehhez, talán az lenne a legtalálóbb, hogy: új forma – változatlan tartalom.

Egy hónap múlva kilenc éve, hogy megnyitottunk az Alkotás utcában (és ezt követően más helyeken is), így már két évvel túlléptük a bűvösnek tartott hét évet, amelyről azt szokták mondani, hogy változást hoz. Még vártunk két évet, és úgy éreztük, hogy most jött el az idő ahhoz, hogy a külsőnkben egy kicsit megújuljunk.

A változtatásnak két oka van. Az egyik ok mondjuk úgy, hogy külső. Időnként nem árt egy ráncfelvarrás, frissülés. Ami az új nevet illeti, itt is úgy éreztük, hogy váltani kell. A kilenc év tapasztalata az volt, hogy ezzel a félig magyar, félig idegen szójátékkal akadt sok baj: hallás után nem lehetett pontosan leírni, sokan nem értették, a hangzása alapján gyakran összetévesztették egy másik adománybolt-hálózattal. És hát lássuk be: a szójáték fontos eleme volt, hogy az Ecseri piacra utalt, amelyet ma már egyre kevesebben ismernek és a használt cikkek világában a szerepe ma már tényleg marginális.

A másik ok, a belső. Kilenc éve olyan elsődleges küldetéssel indultunk, hogy a munkaerő-piacon hátrányos helyzetű embereknek adunk munkát. Akkor ezt a célt tudtuk is teljesíteni. Ezen túlmenően szociális boltként is definiáltuk magunkat, elsősorban a kedvező áraink miatt. A világ az elmúlt majdnem tíz évben nagyot fordult. Azt tapasztaljuk, hogy ma Budapesten szinte már nincs olyan ember, aki akar dolgozni, de nem talál magának legalább részben megfelelő munkát. Így azt a célunkat már évekkel ezelőtt háttérbe kellett szorítanunk, hogy hátrányos helyzetű embereket foglalkoztassunk, ugyanis ma már annak is örülünk, hogy ha egy álláshirdetésre két-három, akármilyen jelentkező van. Mindezzel párhuzamosan a bérigények is erősen megnövekedtek, így a boltok fenntarthatósága érdekében időről-időre követnünk kell a munkaerő-piaci folyamatokat; munkabért kellett emelni, amely nem ment az árak emelése nélkül. Így – ha még mindig a legolcsóbbak közé tartozunk – a szociális bolt funkciót is meg kellett vágni.

Viszont volt mindig is egy harmadik funkciónk: az újrahasználat biztosítása, a környezeti fenntarthatóság. Mára ez lépett elő első helyre. Ma a társadalmi célunk az, hogy szolgáljuk az emberiség létének fenntarthatóvá tételét. Korunk e fő kihívásának a legfontosabb pillére az, hogy változni és változni tudjunk. Ez nem olyan változás, amely a távoli, ködös jövőben van, hanem itt és most van rá szükség, a hétköznapokban, az élet minden területén. Az adománybolt azzal, hogy biztosítja az emberek számára az újrahasználat lehetőségét, a jövőért és mindenkiért dolgozik. Talán furcsa gondolat, de nem biztos, hogy a jövő üdvözítő megoldása valamilyen technológiai csoda lesz, hanem az, hogy széles tömegek képesek legyenek megváltoztatni az életmódjukat, mindennapi szokásaikat. Ebben segítünk mi – minden munkanapon, bárkinek, továbbra is...

Vízkelety László